کارشناس حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد:

خسارات سنگین خشکسالی بر منابع اقتصادی وبخش کشاورزی یزد/ منابع آب موجود را مدیریت کنیم

کارشناس حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت:نمی توان به سادگی از مسئله آب و بحران کمبود آب به سادگی گذشت در شرایط کنونی باید منابع آب موجود را حفظ و مدیریت کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمدعلی فهیمی کارشناس حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: در این استان 2هزار و 700رشته قنات وجود دارد که حدود 20 درصد آب مورد نیاز استان از همین طریق تأمین می شود و فلسفه دوام و پایداری شهر یزد وجود قنات هاست.

 فهیمی افزود: از ویژگی های قنات ها، استحصال آب از منابع زیرمینی بدون مصرف انرژی و برداشت آب در حد توان سفره آب زیرزمینی و برهم نخوردن تعادل بین تخلیه و تغذیه سفره است.

وی افت سطح آب زیرزمینی، نشست زمین، هجوم آب شور و افت کیفی منابع آب و شورشدن تدریجی آنها، بیابان زایی پدیده ماسه های روان و ریزگردها را از مشکلات و چالش های موجود در زمینه آبهای زیرزمینی برشمرد.

کارشناس حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد درباره مصرف آب زیرزمینی در استان یزد خاطرنشان کرد: آب زیرزمینی در این استان در بخش های کشاورزی ، صنعت و خدمات و شرب و بهداشت به ترتیب 82درصد ، 70درصد و 11درصد مصرف می شود.

فهیمی میزان بازدهی آبیاری در ایران را طبق گزارش فائو ،سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، 33درصد اعلام کرد و افزود: از جمله راهکارهای صرفه جویی مصرف آب کشاورزی ، توسعه نیافتن کشت در استان ، جایگزین کردن کشت های پرآبخواه با کشت های کم آب خواه و متناسب با اقلیم استان و استفاده از روش های نوین آبیاری است.

وی با بیان اینکه میزان بازدهی در آبیاری سنتی 30 درصد ، بارانی 70 درصد و قطره ای 90 درصد است، تأکید کرد: آب میراثی از پدرانمان نیست، بلکه امانتی است برای فرزندانمان و باید درحفاظت و صرفه جویی آن دقت و جدیت داشته باشیم.

وی درباره وضعیت اقلیمی استان یزد هم گفت: از لحاظ میانگین بلندمدت بارش ، بارش های استان یزد از بارش های سیستان و بلوچستان هم کمتر است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد هم با بیان اینکه آب موضوع حیاتی برای استان است خاطرنشان کرد :نمی توان به سادگی از مسئله آب و بحران کمبود آب به سادگی گذشت و در شرایط کنونی باید منابع آب موجود را حفظ و مدیریت کنیم.

سیدعلیرضا کربلایی اکرمی افزود: کاهش نزولات آسمانی ، برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی ، منابع آب را دچار بحران کرده است.

وی با بیان نقش اساسی دانش آموزان در آینده کشور گفت: پدران ما به فکر آینده فرزندان خود بوده اند و ماهم باید به فکر فرزندان و آیندگان خود باشیم .

خشکسالی و کم آبی، نزدیک به دو دهه، خسارات سنگینی بر منابع اقتصادی مردم استان یزد و بویژه بخش کشاورزی وارد کرده است.

میزان بارندگی دراین استان طی 20 سال گذشته 11 درصد و در شهر یزد در سال گذشته 48.5 درصد کاهش نشان می دهد.
بر اساس آمارهای این شرکت ، متوسط بارندگی استان 60 میلی‌متر بوده و با وجود افزایش بارندگی ها در سال گذشته و رسیدن به 76میلیمتر ولی در مقایسه با میانگین بلندمدت 30 ساله کاهش 17 درصدی داشته است.

کاریز یا قنات یا کهریز به مجرای تونلی شکلی که در زیر زمین کنده شده تا آب در آن جریان می یابد می گویند که قدمت این سازه به عنوان مظهر تمدن ایران زمین به دوره هخامنشی می رسد.

انتهای پیام/ ی

بارش های استان یزد از بارش های سیستان و بلوچستان هم کمتر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار